Sporten en je immuunsysteem

COVID19. Het virus was de laatste maanden helaas niet uit onze wereld weg te denken. De coronacrisis confronteerde ons allemaal met het belang van een goed immuunsysteem. Wat je kan doen om je eigen immuunsysteem te boosten? Sporten en bewegen, zo blijkt uit heel wat wetenschappelijke onderzoeken. En dat kunnen wij alleen maar toejuichen!

Is je motivatie om te sporten even zoek? Denk dan hieraan:

Bewegen versterkt ons immuunsysteem

Recente onderzoeken tonen aan dat, wanneer we bewegen, stoffen vrijkomen in ons bloed die heel wat positieve effecten hebben: afremmen van ziektes zoals diabetes, onderdrukken van tumoren én versterken van ons immuunsysteem.

Genoeg sporten  kan ervoor zorgen dat:

  • de kans op een virale luchtweginfectie met 50 procent vermindert.

  • Bij milde infecties zie je ook dat sporters sneller kunnen recupereren.

  • Aanmaak cortisol wordt onderdrukt

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon onderdrukt bovendien de werking van je immuunsysteem. Een stofje dat je dus liever niet te veel in je lijf hebt. Goed nieuws: wie beweegt heeft minder cortisol in zijn of haar bloed.

Ultrasport = niet nodig

Elke dag een toertje wandelen of rustig fietsen heeft al positieve effecten. Te intensief sporten is niet nodig en kan je immuunsysteem zelfs verzwakken. 60 minuten aan 60 procent van je capaciteit sporten, is al perfect om te genieten van de gunstige effecten van beweging.

Variatie troef

Door steeds verschillende spieren te trainen, verbeter je de werking van je eigen lichaam – wat je immuunsysteem alleen maar ten goede komt. Varieer daarom tussen krachttraining, HIIT (high intensity interval training), yoga, lopen, fietsen, wandelen… om je lichaam optimaal te ondersteunen en te verbeteren. De  eGym cirkel is hiervoor een ideale workout.

Een onderzoek van professor David Nieman toonde aan dat een wandeling van 30 minuten de circulatie bevordert van Natural Killer cellen, witte bloedcellen en andere cellen en stoffen die je immuunsysteem versterken.

Gemakkelijk: een paar keer per dag trappen oplopen heeft ook al een goed effect!

Sport als medicijn

Beter voorkomen dan genezen: de coronacrisis maakte duidelijk hoe belangrijk het is om in de eerste plaats niét ziek te worden. Dat mensen met overgewicht en een ongezondere levensstijl tot de risicogroep behoorde, zegt al veel. Gezond zijn en beweging maakt je dus duidelijk meer weerbaar.

Gemaakt om te bewegen

Sinds het ontstaan van de mens zijn we afhankelijk van onze beweging: om te jagen, te vluchten, te overleven… We hebben daardoor de neiging om spaarzaam om te gaan met onze bewegingen en energie, zodat we erop kunnen terugvallen wanneer het ertoe doet.

Maar tegenwoordig brengt de auto ons overal naartoe en halen we eten gewoon in de winkel. Om toch aan die broodnodige portie beweging te komen, dienen we beweging in onze planning in te bouwen. Niet altijd simpel in onze drukke levens maar geloof ons: je lichaam, je gezondheid én je immuunsysteem zullen je enorm dankbaar zijn!

Zin om te bewegen?

Spring op de fiets, trek je loop- of wandelschoenen aan… of kom naar Fit&Fun, waar wij je op weg zetten naar een gezonde(re) levensstijl in een professionele én ontspannende sfeer.

Wil je zelf een keer ervaren of Fit & Fun Sports bij jou past? Claim dan nu jouw gratis proefweek!
LET OP: Elke week slechts 7 plekken beschikbaar. Vol = Vol.