Lang leve ontbijten! Wat is een goed ontbijt?


03 Mar
03Mar

Het ontbijt is het belangrijkste van de dag! Een uitspraak die we allemaal wel eens gehoord hebben*of gehoord hebben) en zo ja, hoe haal je het meeste uit je ontbijt en hoe? Met andere woorden wat is een goed ontbijt?  

Waarom goed ontbijten?

Een auto rijdt niet op een lege tank, toch? Voor je lichaam geldt net hetzelfde. Wanneer je aan een dag begint, heeft je lichaam energiestoffen nodig. Want wat als je niet (goed) ontbijt?

Dan is de kans groot dat je in de loop van de dag last krijgt van een dip. En wat doe je dan? Inderdaad, je grijpt naar koffie, cola, een koek… Vaak snelle suikers die je een korte piek geven, gevolgd door een nieuwe dip. Wie goed ontbijt, wapent zich dus voor de rest van de dag.

Wat eet je het best ’s ochtends?

Ontbijt, lunch of avondeten. Elke maaltijd bouw je best zo evenwichtig mogelijk op. In cijfers gesproken ziet het ‘perfecte’ ontbijt er zo uit:

  • 1/3e eiwitten
  • 1/3e koolhydraten
  • 1/3e groenten en fruit
  • Eventueel 1 lepel vetten

 Hoe dat er concreet uitziet op je bord?

  • Ga voor traag werkende koolhydraten zoals havermout. Vul eventueel aan met een lepeltje honing om zoeter te maken.
  • Eet je ’s ochtends graag fruit? Kies voor bosvruchten zoals blauwe bessen, frambozen, bramen… Geen hoog suikergehalte en vooral: bomvol gezonde voedingsstoffen en antioxidanten.
  • Brood mijden als de pest? Dat is voor ons geen must. Meergranen- of roggebrood zit ook vol koolhydraten, en die helpen je ’s ochtends op gang komen.
  • Tip: vraag bij je bakker naar eiwitbrood. Minder suiker, meer proteïne.
  • Kwark, platte kaas, Griekse yoghurt… zijn perfect voor bij het ontbijt
  • De simpelste manier om eiwitten binnen te krijgen? Start de dag met een eitje!

Wat is een gezond ontbijt: zoet of hartig?

 

De ene zweert ’s ochtends bij zoet, de andere verkiest hartig. Het een is niet beter dan het andere, dus eet vooral wat je lekker vindt en varieer regelmatig. Dat is niet alleen leuk, je krijgt op die manier ook uiteenlopende voedingsstoffen binnen. Inspiratie nodig? Enkele van onze favoriete en gezonde ontbijtjes:

  • Toast met (gepocheerd) ei
  • Roerei
  • Havermout met honing en melk
  • Fruitsalade met Griekse yoghurt of kwark
  • Havermoutpannenkoekjes
  • Ontbijtpannenkoeken van Christien (ontdek het recept hieronder!)

 

Gezond leven = bewegen en juist eten

Gezond leven is een lifestyle, daar zijn we bij Fit &Fun rots&vast van overtuigd. De ideale combo? Dat is bewegen en gezond eten. Daarom kan je bij Fit&Fun niet alleen terecht voor fitness en workouts, maar staan we je ook bij met voedingsadvies. .Nood aan coaching in de weg naar een happy Healthy life? Nood aan advies kom dan gerust een langs bij Fit&Fun

Recept: ontbijtpannenkoeken 

. Ingrediënten:– 2 el haverzemelen– 2 el tarwezemelen– 2 el Griekse yoghurt– 1 ei (indien dagelijks: eigeel weglaten bij cholesterolproblemen) Bereiding: Meng alle ingrediënten goed en bak in een koekenpan met olijfolie. Beleg je pannenkoek met honing of agavesiroop .Graag een extraatje? Voeg schijfjes banaan en/of blauwe bessen toe. Smakelijk!